VÄra kÀnslor finns till med syftet att hjÀlpa oss att agera pÄ ett sÀtt sÄ att vi har störst chans att överleva. Vi behöver alltsÄ alla vÄra kÀnslor för att klara oss, de Àr viktiga och nödvÀndiga. Forskning visar att mÀnniskor över hela vÀrlden i stort sett har samma grundlÀggande kÀnsloregister och man har lÀnge pratat om nio stycken grundkÀnslor. Samtidigt finns det mÄnga som menar att grundkÀnslorna eller affekter som de ocksÄ kallas egentligen Àr fler.

đ Nyfikenhet – Nyfikenheten Ă€r den kĂ€nsla som driver oss framĂ„t, som ger oss en impuls att söka nya erfarenheter. Nyfikenhet ger förutsĂ€ttningar för flexibilitet, förĂ€ndring och inlĂ€rning.
Reflektera: Kanske kan du kÀnna igen kÀnslan av nyfikenhet nÀr du lÀser det hÀr avsnittet?
Eller vÀcker lÀsningen nÄgon av de andra kÀnslorna?
đź FörvĂ„ning – FörvĂ„ning Ă€r en kĂ€nsla som signalerar att vi stött pĂ„ nĂ„got ovĂ€ntat, nĂ€r det som hĂ€nder inte helt stĂ€mmer överens med vĂ„ra inlĂ€rda erfarenheter och förvĂ€ntningar. FörvĂ„ning manar oss till att stanna upp och tĂ€nka efter och öppnar för nyinlĂ€rning.
đš RĂ€dsla – RĂ€dslan varnar och förbereder oss för nĂ„got som kan vara farligt. NĂ€r vi kĂ€nner rĂ€dsla startar hot- och stressystemet som trimmar kroppen för vaksamhet eller flykt. Kanske mĂ€rker du det som att du hĂ„ller andan och skĂ€rper alla sinnen eller att pulsen ökar och att musklerna spĂ€nns. NĂ€r vi blir rĂ€dda försöker vi ofta att pĂ„ olika sĂ€tt undvika det som uppfattas som farligt.
đĄ Ilskan – Ilskan kommer ofta efter eller tillsammans med rĂ€dsla och hjĂ€lper oss att mobilisera kroppens resurser för kamp. NĂ€r vi upplever ilska byts rĂ€dslans passivitet och undvikande mot en kĂ€nsla av att vi behöver attackera för att försvara oss.
đ Skam – Skammen Ă€r en av de viktigaste kĂ€nslorna för att styra vĂ„rt beteende sĂ„ att vi följer ânormenâ. FrĂ„n tidig utveckling har det varit viktigt att bli accepterad av âflockenâ för att kunna överleva. Flocken kan idag vara familj, vĂ€nner, arbetsplats, samhĂ€llet i stort eller nĂ„got annat. Skammen Ă€r starkt kopplad till tidigare inlĂ€rda erfarenheter och det Ă€r ofta bra att reflektera över vad som triggar kĂ€nslan och hur vi reagerar nĂ€r vi kĂ€nner den.
đ Avsky – Avsky Ă€r en skyddande kĂ€nsla som ger starka impulser att undvika sĂ„dant som kan innebĂ€ra ett hot för oss som person eller vĂ„r plats i flocken.
đ€ą Ăckel – Ăcklets funktion Ă€r ocksĂ„ att vĂ€cka en stark impuls att undvika sĂ„dant som Ă€r potentiellt farligt eller ohygieniskt.
đą Sorg – Sorgen har en dĂ€mpande effekt och tvingar oss att stanna upp och tĂ€nka efter. Sorg skapar förutsĂ€ttningar för att vi ska lĂ€ra oss av det som hĂ€nt och kunna se framĂ„t med nya perspektiv. Sorg Ă€r en kĂ€nsla som kommer till oss nĂ€r vi upplever nĂ„gon form av förlust. Förluster kan vara av mĂ„nga olika slag, ibland nĂ„got konkret som nĂ€r vi förlorar en annan mĂ€nniska och ibland nĂ„got helt abstrakt som förlusten av en dröm vi haft i tankarna.
đ GlĂ€dje – GlĂ€dje kommer som en signal att nĂ„got Ă€r bra för oss och ger oss en impuls att försöka hĂ„lla fast vid det som skapar kĂ€nslan. GlĂ€dje bidrar till vĂ„r vilja att söka positiva erfarenheter.
đ„ BegĂ€r (bonusaffekt)
MĂ„nga menar att begĂ€r ocksĂ„ kan ses som en grundaffekt. BegĂ€r vĂ€cks nĂ€r vi upplever att nĂ„got Ă€r önskvĂ€rt eller nödvĂ€ndigt â mat, sex, kontakt, makt eller andra belöningar. Det kan ge stark drivkraft, men kan ocksĂ„ vara svĂ„rt att balansera och vĂ€cker ofta andra kĂ€nslor.
đ§ Varför göra en sĂ„dan hĂ€r sortering?
Genom att sortera kÀnslorna pÄ det hÀr sÀttet kan det bli lÀttare att förstÄ vad det Àr vi kÀnner och varför. Att bli mer medveten om vÄra kÀnslor Àr en viktig del i att förstÄ vad som hÀnder medan det hÀnder. Precis som det beskrivs hÀr styr kÀnslorna mycket av vÄra automatiska beteende.
Reflektera: Kom du att tÀnka pÄ nÄgon kÀnsla du skulle vilja lÀgga till?
Skriv gÀrna en kort förklaring till vad just den kÀnslan Àr för dig, och vilken funktion eller vilket syfte du tror att den fyller.
đ Att förstĂ„ och hantera kĂ€nslor
– En introduktion till acceptans, medkĂ€nsla och perspektiv
đ KĂ€nslor kan vara tydliga â eller ett virrvarr
En del mÀnniskor kÀnner snabbt igen sina kÀnslor.
För andra kan det kÀnnas som ett enda virrvarr dÀr allt flyter ihop.
BÄda sÀtten Àr helt okej. Vi Àr olika, och vi trivs olika bra med vÄra kÀnslor.
Det viktiga Àr att vi kan öva upp fÀrdigheter som gör oss mer medvetna om vad som hÀnder medan det hÀnder.
Det Àr dÀr valfriheten uppstÄr.
đ Vad betyder det att bli âmedveten omâ?
Att bli medveten om innebĂ€r att vi lĂ€gger mĂ€rke till de automatiska processer som styr vĂ„rt beteende â istĂ€llet för att dras med av dem.
Och med valfrihet menas att vi kan:
âĄïž vĂ€lja att följa kĂ€nslan
eller
âĄïž vĂ€lja att lĂ„ta bli
MÄlet Àr inte att bli av med kÀnslor.
Det Àr att förstÄ dem, acceptera dem och kunna möta dem med mindre kamp.
âïž Varför inte kĂ€mpa emot?
Forskning visar att kamp, motstÄnd och kontroll av kÀnslor ofta skapar mer stress, nedstÀmdhet och Ängest.
Det Ă€r alltsĂ„ inte kĂ€nslorna i sig som orsakar störst problem â
đȘïž utan kampen mot dem.
đż Vad behöver vi dĂ„ lĂ€ra oss?
1ïžâŁ đ§ïž Att ha kĂ€nslor
Alla kÀnslor. De lÀtta, de svÄra, de snabba, de lÄngsamma.
2ïžâŁ đ€Č Att acceptera dem
Utan att döma dem som bra eller dÄliga.
3ïžâŁ đïž Att sluta kĂ€mpa emot dem
Att kÀnna fÄr vara okej, Àven nÀr det Àr jobbigt.
Det hĂ€r Ă€r inte enkelt â men det Ă€r trĂ€ningsbart.
đ Acceptans & medkĂ€nsla
Vi behöver kÀnslor för att förstÄ vÀrlden, skapa relationer och överleva.
Men det betyder inte att alla kÀnslor mÄste fÄ lika mycket uppmÀrksamhet hela tiden.
KÀnslor kommer som vÄgor, om och om igen.
Vi kan inte stoppa vÄgorna, men vi kan lÀra oss att surfa pÄ dem.
đĄ Vad Ă€r acceptans?
Acceptans betyder inte att ge upp eller gilla en kÀnsla.
Det betyder att sluta försöka:
đ« trycka ner
đ« undvika
đ« motarbeta
đ« analysera sönder
đ« brotta bort
âŠen kĂ€nsla som redan Ă€r hĂ€r.
Det Àr ett aktivt förhÄllningssÀtt som skapar lugnare relationer till vÄra inre upplevelser.
đ§ En bild att tĂ€nka pĂ„: kĂ€nslorna som en barngrupp
FörestÀll dig dina kÀnslor som en grupp smÄ barn du ansvarar för:
đ¶ NĂ„gra Ă€r blyga â de mĂ„ste pĂ„minnas om att de fĂ„r vara med.
đŠ NĂ„gra krĂ€ver mycket uppmĂ€rksamhet â de vill ta över scenen.
đ§ NĂ„gra Ă€r favoriter â de kĂ€nns enklare och trevligare.
Men om du bara lyssnar pÄ favoriterna blir de andra ledsna, arga eller rÀdda.
Gruppen fungerar som bÀst nÀr alla barnen kÀnner sig sedda och lika vÀrdefulla.
DĂ„ blir det mindre stök â bĂ„de i barngruppen och i dig.
đ Perspektiv
Att kunna ta perspektiv Àr en av de mest hjÀlpsamma psykologiska fÀrdigheterna vi kan trÀna.
Det Àr som en inre rörelse i tre steg:
1ïžâŁ đ„ Att vara i kĂ€nslan
Du Àr arg, ledsen, rÀdd. KÀnslan fyller hela upplevelsen.
2ïžâŁ â Att ha kĂ€nslan
Du mĂ€rker: âJag har ilska just nu.â
Redan hÀr finns lite mer distans.
3ïžâŁ đïž Att bli medveten om kĂ€nslan
Du kan se kÀnslan som nÄgot som sker i dig:
âJag lĂ€gger mĂ€rke till att jag har ilska â en av mĂ„nga kĂ€nslorâ
Det Àr hÀr valfriheten finns.
HÀr blir det möjligt att vÀlja hur du vill agera.

đ§ Perspektiv: skillnaden mellan att vara i och att vara medveten om
En avgörande skillnad mellan:
đ„ att vara i en kĂ€nsla
och
đïž att vara medveten om att du har en kĂ€nsla
I det första fallet Àr kÀnslan hela din upplevelse.
I det andra har du en liten distans, ett handlingsutrymme â en möjlighet att vĂ€lja hur du vill förhĂ„lla dig.
đ Reflektera över sprĂ„ket du anvĂ€nder
SprÄk formar upplevelser. Testa att lÀgga mÀrke till vilka formuleringar du oftast anvÀnder:
âą SĂ€ger du âjag Ă€r argâ eller âjag har kĂ€nslor av ilskaâ?
âą SĂ€ger du âjag Ă€r ledsenâ eller âjag har kĂ€nslor av sorgâ?
âą SĂ€ger du âjag Ă€r gladâ eller âjag har en kĂ€nsla av glĂ€djeâ?
Den hÀr lilla sprÄkliga förflyttningen Àr i sig ett trÀningsmoment i perspektiv.
đȘ Ett steg mot mer perspektiv
NĂ€r du gĂ„r frĂ„n att sĂ€ga âjag Ă€râ till âjag harâ förĂ€ndras nĂ„got viktigt:
âĄïž âJag Ă€r argâ gör kĂ€nslan total â du Ă€r helt inne i den
âĄïž âJag har en kĂ€nsla av ilskaâ skapar utrymme â du mĂ€rker kĂ€nslan utan att vara den
Det kan kÀnnas som en liten skillnad, men rent psykologiskt Àr det ett stort steg.
đïž Att ta perspektiv innebĂ€r att:
1ïžâŁ bli medveten om vilka kĂ€nslor du har, medan du har dem,
2ïžâŁ kunna stĂ„ kvar och observera upplevelsen,
3ïžâŁ gradvis öva upp förmĂ„gan att vĂ€lja om du vill gĂ„ in i kĂ€nslan â eller lĂ„ta den passera som en del av ett större flöde.
Det handlar inte om att distansera sig frÄn livet, utan att skapa lite mer frihet i hur du rör dig i det.
đ§ Mindfulness: ett praktiskt sĂ€tt att öva perspektiv
I mindfulness trÀnar vi just det hÀr:
⹠att lÀgga mÀrke till tankar, kÀnslor och kroppsliga sensationer
⹠utan att vÀrdera dem som bra eller dÄliga
⹠utan att försöka förÀndra dem
⹠samtidigt som vi accepterar att de finns dÀr
Vi övar oss att sortera, se klart och lÄta upplevelser fÄ finnas utan att vi automatiskt mÄste agera pÄ dem.
đ Varför Ă€r detta viktigt?
Med acceptans och perspektiv kan du:
đȘ· kĂ€nna allt du kĂ€nner,
đŹ utan att behöva dras med i varje impuls,
đȘïž och utan att âdrunknaâ i kĂ€nslornas flöde.
Du blir inte kĂ€nslokall â du blir kĂ€nslomedveten.
